کد مطلب:313524 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:193

حق ندارید درخت ها را قطع کنید
2. واقعه ی دوم را چندین نفر از موثقین، مخصوصا سیدی والاتبار كه اكنون نامش را فراموش كرده ام، برای من نقل كردند. آنان گفتند:

در مازندران جنگلی است مشهور به جنگل نظر كرده ی حضرت عباس علیه السلام. همه ی آنان آن واقعه را برای بنده با مضمونی واحد اینچنین نقل فرمودند:

در مازندران جنگلی بود كه اهل مازندران از دور و نزدیك در فصل پاییز می آمدند و با اره و تبر و داس از هیزم آن جنگل برای زمستان خود استفاده می كردند. عده ای دزد و غارتگر دیدند اگر كار به همین منوال پیش برود، تمام درختان این جنگل از بین می رود و چیزی نصیب آنان نخواهد شد. لذا با هم توطئه كردند و توطئه این بود كه در میان مردم مازندران معروف نمایند كه این جنگل نظر كرده ی حضرت ابی الفضل العباس علیه السلام است و كسی حق ندارد از درختان این جنگل استفاده نماید. از این روش شب ها چند چراغ بغدادی



[ صفحه 334]



در گوشه و كنار جنگل روشن می نمودند و آنها را به مردم نشان داده و می گفتند: به آن نورها توجه كنید و بدانید كه حضرت عباس علیه السلام نظر به این جنگل نموده است! مردم ساده و باایمان منطقه، همین كه آن منظره را در شب مشاهده می نمودند، می گفتند قربان آقا ابوالفضل، و دست از بریدن درختان جنگل برمی داشتند.

مدتی كه از این واقعه گذشت و آن توطئه گران دیدند دیگر كسی به سوی جنگل نمی آید و از درختان جنگل استفاده نمی كند، در یك شب، با اره های برقی و كامیون های متعدد، به سوی جنگل روانه می شوند. ولی همین كه می خواهند درختان را اره كنند، مشاهده می نمایند شخصی سوار بر اسب، كه نور از سر و صورت وی ساطع و لامع است، جلوی آنان قرار گرفته و به آنان می فرماید: به هیچ وجه حق ندارید حتی یك درخت از این جنگل را قطع نمایید، اگر تجاوز نمایید، مانند مجسمه سنگ شده و نقش بر زمین خواهید گشت. یكی از آنان گفت: آقا شما كه هستید؟

فرمود: من، ابوالفضل العباس هستم. وی گفت: این مطلب را كه «جنگل نظر كرده ی حضرت عباس علیه السلام است» خود ما جعل نموده ایم و واقعیت ندارد.

حضرت فرمود: آری، ولی چون این جنگل را به ما نسبت داده اید، اكنون اگر بخواهید تجاوز كنید اعتقاد مردم نسبت به ما سست خواهد شد و بنابراین حق قطع نمودن درختان را ندارید. یكی از آنان، جسورانه و گستاخانه، به یكی از درختان نزدیك شد و همین كه خواست با اره درخت را قطع كند، به صورت سنگ درآمده، نقش بر زمین شد! دیگران حساب خود را كرده، و پا به فرار گذاردند. و اكنون هم آن جنگل برقرار بوده و به جنگل نظر كرده ی حضرت عباس علیه السلام مشهور است.

العبد الفانی السید محمدمهدی المرتضوی اللنگرودی عبدالصاحب.